GroenLinks dient vandaag een petitie in voor de bouw van een gratis toegankelijk urban sportpark. De partij is van mening dat de gemeente meer moet investeren in de stedelijke sportcultuur. ‘’Het bevordert een gezonde actieve levensstijl, je bereikt een lastig te bereiken bevolkingsgroep en het creëert een gevoel van gemeenschap. Al deze voordelen tillen de fitheid en het saamhorigheidsgevoel naar een hoger level binnen de gemeente.’’ Aldus lijsttrekker Tahir Nefjodov.

Helaas zijn er op dit moment te weinig plekken voor iedereen om gratis een sport te beoefenen waardoor de inwoners op een creatieve wijze plekken zoeken. Neem bijvoorbeeld de skaters in Heerlen. In en rond Heerlen is een grote skate/BMX/step-community die nergens een publieke plek heeft om hun sport te beoefenen. ‘’Er is in Heerlen wel een hal waarin dit kan, maar niet iedereen heeft het geld om tien euro per dag aan entree te betalen. Deze groep zie je daarom ook veel op het Pancratiusplein. Het nadeel hiervan is dat deze groep, vanwege vermeende overlast, daar niet kan blijven.’’ Aldus kandidaat-raadslid Bram Dammiaans.

De petitie helpt de gemeente te investeren in een centraal gelegen buitensportvoorziening in de vorm van een gratis toegankelijke urban sportpark, met daarbij in ieder geval de aanwezige voorzieningen voor skating, calisthenics en streetdance. Daarnaast krijgen belangstellende Heerlenaren, middels een online loket, de gelegenheid om behoeften aan andere urban sports in dit sportpark aan te geven. Hierdoor krijgen sporters hun eigen plek, zal de overlast in het centrum afnemen en wordt een gezonde levensstijl gestimuleerd. De petitie is ingediend door Dammiaans en is binnen een week ruim 230 keer ondertekend. Dit is nog net op tijd voor de indieningstermijn voor de volgende gemeenteraadsvergadering.