Uitgelicht

Onderzoeken tonen aan: op gebied van duurzaamheid en duurzame mobiliteit scoort Heerlen slecht.

Sterk GroenLinks is hard nodig in Heerlense gemeenteraad voor inhaalslag.

  1. Heerlen scoort het slechtst wat betreft duurzaamheid.

De gemeente Heerlen scoort het slechtst in Nederland als het gaat om duurzaamheid. Natuur en Milieu heeft in een studie onder de 42 grootste stedelijke gemeenten gekeken hoe ze het doen op het gebied van energie, mobiliteit en afval. Heerlen bungelt helemaal onderaan de lijst. Waar de beste vijf gemeenten een score van gemiddeld bijna 70 % hebben, scoort Heerlen 18 %. Sittard, dat derde van onder staat, scoort nog 27 %.

Het is duidelijk, dat Heerlen duurzaamheid hoog op de agenda moet zetten. Opvallend is dat Heerlen zelfs geen groene stroom inkoopt, ondanks dat dit niet veel duurder hoeft te zijn dan grijze stroom.

GroenLinks lijsttrekker Ewout Tijdeman geeft aan dat net zoals bij andere vergelijkende onderzoeken er voor Heerlen wel wat ‘verzachtende omstandigheden’ zullen zijn, maar goed is het in Heerlen zeker niet en in ieder geval voor verbetering vatbaar: “Heerlen heeft alle ingrediënten om koploper te worden op het gebied van duurzaamheid en energietransitie. Daarom zal GroenLinks inzetten op duurzaamheid en die politiek keuzes maken die nodig zijn om de kansen die er liggen te benutten. De doelstellingen, verwoord in ‘Pallet 3.0’ zijn daarin voor GroenLinks de absolute ondergrens en waar mogelijk zullen we het tempo en de intensiteit nog opvoeren!”

  1. Heerlen scoort slecht op duurzame mobiliteit.

In opdracht van Natuur & Milieu, Fietsersbond, Milieudefensie, MENSenSTRAAT, Rover, Longfonds en Wandelnet heeft CE Delft de ‘Benchmark actieve, gezonde, duurzame mobiliteit gemeenten’ uitgevoerd. In dit rapport worden 30 gemeenten onderling vergeleken. Ook hier scoort Heerlen over het algemeen beneden de maat.

Wat betreft luchtvervuiling door het verkeer scoort Heerlen bij de slechtste vijf gemeenten voor de uitstoot van CO2- en fijnstof en is achtste voor Stikstofoxiden. Het percentage verplaatsingen met de fiets is in Heerlen met 12 % veruit het laagst van Nederland. Wel scoort Heerlen het hoogst van Nederland met het percentage verplaatsingen te voet: 27 % doen we lopend. Met de trein reizen doen we weer het minst in Nederland: 5 %. En met de bus verplaatsen we ons in slechts 3 % van de gevallen (daarbij scoren we overigens nog gemiddeld).

Het gemiddelde parkeertarief in het winkelcentrum is in Heerlen met € 2,00 per uur het op twee na laagste. (En dan nog klaagt het winkelbedrijf steen en been.)

Lijsttrekker Ewout Tijdeman waardeert het dat Heerlen een van de ‘sociaalste’ gemeenten van Nederland is en dat moet ook zo blijven. Maar wat duurzaamheid betreft moet Heerlen toch echt een positieve wending maken: “een sterk GroenLinks in de gemeenteraad kan hier de noodzakelijke omslag betekenen”.